Klei is een vrij te vormen materiaal waarmee gedachten, dromen, fantasieën met de handen wordt gevormd en met vuur tot “steen” wordt gebakken.
De expressie mogelijkheid van klei kent (bijna) geen grenzen. Alle vormen en stijlen zijn mogelijk. De grens van klei ligt in het hand-werkelijke kunnen.
In mijn werken staat de mens met zijn uitingen, angsten en dromen centraal.
Alle beelden zijn natuurlijk handgevormd en uniek.

Keramiek

(2004 - 2019)

Klei is een vrij te vormen materiaal waarmee gedachten, dromen, fantasieën met de handen wordt gevormd en met vuur tot “steen” wordt gebakken. De expressie mogelijkheid van klei kent (bijna) geen grenzen. Alle vormen en stijlen zijn mogelijk. De grens van klei ligt in het hand-werkelijke kunnen. In mijn werken staat de mens met zijn uitingen, angsten en dromen centraal. Alle beelden zijn natuurlijk handgevormd en uniek.

Voordat de  fotograaf, de lichtbeeldenaar, een plaat ging belichten was het werken, dus eerst denken of het goed, nuttig, leuk of zo was. Veel kunstschilders gingen het nieuwe medium gebruiken. De portretfotografen maakten de portretschilder tot een concurrent. Het heeft dan nog lang geduurd voordat fotografie als kunst erkenning vond.
De techniek is veranderd. Portretschilders zijn passé en de portretfotograaf maakt het selfie  met zijn telefoon. 
Mijn foto's worden alleen minimaal bewerkt.

Fotografie

(1976 - 2019)

Voordat de fotograaf, de lichtbeeldenaar, een plaat ging belichten was het werken, dus eerst denken of het goed, nuttig, leuk of zo was. Veel kunstschilders gingen het nieuwe medium gebruiken. De portretfotografen maakten de portretschilder tot een concurrent. Het heeft dan nog lang geduurd voordat fotografie als kunst erkenning vond. De techniek is veranderd. Portretschilders zijn passé en de portretfotograaf maakt het selfie met zijn telefoon. Mijn foto's worden alleen minimaal bewerkt.

Met ca. 16 jaar (1958) maakte ik mijn eerste olieverf schilderij.
Soms schilder ik nog steeds. Het is spelen met kleur en de vlakte  van het doek, paneel. 
Soms is het resultaat realistisch, soms abstract. Belangrijk is de expressie ! 
Hier mijn eerste schilderij.

Schilderijen

(2016 - 2020)

Met ca. 16 jaar (1958) maakte ik mijn eerste olieverf schilderij. Soms schilder ik nog steeds. Het is spelen met kleur en de vlakte van het doek, paneel. Soms is het resultaat realistisch, soms abstract. Belangrijk is de expressie ! Hier mijn eerste schilderij. "De jongen met de sneeuwbal".

Strategie en werkelijkheid in een spel.
Het schaakspel, een afbeelding van de wereld om ons heen,
met mensen in hun zijn.
Gezien en geanalyseerd, in klei geformeerd en gefotografeerd
en van alles bevrijdt,
zonder mode, eenvoudig zo als we mensen zijn.
Schoon, vuil, mooi en lelijk , wakker en moe.
Jong en oud, rijk en arm,
mannen, vrouwen, boeren, aristocraten,
volk en regering,
strategie en politiek weten en domheid.
De maatschappij in een spel.

Het schaakspel

(2004)

Strategie en werkelijkheid in een spel. Het schaakspel, een afbeelding van de wereld om ons heen, met mensen in hun zijn. Gezien en geanalyseerd, in klei geformeerd en gefotografeerd en van alles bevrijdt, zonder mode, eenvoudig zo als we mensen zijn. Schoon, vuil, mooi en lelijk , wakker en moe. Jong en oud, rijk en arm, mannen, vrouwen, boeren, aristocraten, volk en regering, strategie en politiek weten en domheid. De maatschappij in een spel.